Stappenplan als je aan kickboks wedstrijden wilt meedoen
arrow_drop_up arrow_drop_down

Stappenplan als je aan kickboks wedstrijden wilt meedoen

Waarschijnlijk train je al een hele tijd en ben je toe aan een nieuwe stap, dan is een kickboks wedstrijd natuurlijk een geweldige uitdaging.

De succesverhalen van Nederlandse kickboksers als Rico Verhoeven spreken tot de verbeelding en kunnen voor jou een reden zijn om ook kickboks wedstrijden te gaan vechten. Kickboksen is in Nederland heel populair, bijna elk weekend is er wel ergens een kickboksgala.
Het meest toonaangevende kickbokstoernooi ter wereld, de K1, wordt regelmatig gewonnen door een Nederlander.

Maar ben je al toe aan een echte kickboks wedstrijd in de ring? En wat komt er eigenlijk allemaal bij kijken voor je mee kunt doen? Met dit stappenplan kan jij je goed voorbereiden op je eerste kickboks wedstrijd.

Inhoudsopgave

    1. Voorbereiden voor een kickbokswedstrijd, alles wat je moet weten
    2. Trainen voor een kickboks wedstrijd
    3. Train je conditie
    4. Krachttraining
    5. Kickboks trainingen voor de wedstrijd
    6. De juiste voeding als voorbereiding op een kickboks wedstrijd
    7. Neem voldoende rust voor de wedstrijd
    8. Afvallen voor een kickboks wedstrijd, slim of niet?
    9. Goede begeleiding en coaching voor je wedstrijd
    10. Omgaan met angst en zenuwen voor een kickboks wedstrijd
    11. Ken de regels, die gelden tijdens een kickboks wedstrijd
    12. Als beginner in de ring, je eerste kickboks wedstrijd
    13. Hoe schrijf je jezelf in voor een kickboks wedstrijd?
    14. Wordt je ingedeeld op niveau, leeftijd of gewicht tijdens een kickboks wedstrijd?
    15. Welke klassen zijn er?
    16. Hoe lang moet ik vechten?
    17. Bescherming tijdens de kickboks wedstrijd
    18. De juiste kickboks kleding tijdens een wedstrijd
    19. Wat gebeurt er voor de wedstrijd?
    20. Coaching en verzorging tijdens de kickboks wedstrijd
    21. Wanneer heb je de kickboks wedstrijd gewonnen?
    22. Wat kan je winnen met een kickboks wedstrijd?
    23. Winnen of verliezen, geniet van het moment

Voorbereiden voor een kickbokswedstrijd, alles wat je moet wetenkickbokswedstrijd voor het eerst in de ring

Een goede voorbereiding is het halve werk. Door je goed voor te bereiden op je eerste kickboks wedstrijd kan jij vol zelfvertrouwen de ring instappen. Is je voorbereiding in orde dan kan je de volledige focus leggen op de wedstrijd zelf, en alles er omheen vergeten.

Ga vooral eens bij kickboks wedstrijden kijken. Kijk hoe het eraan toe gaat, hoe de sfeer is.

Meedoen aan een kickboks wedstrijd is niet niks. Het vergt heel veel van je lijf. Je zult daarom in de maanden voor de wedstrijd een ijzeren discipline op moeten brengen. En dat geldt niet alleen voor de training maar ook voor je voeding en je rust.
Een wedstrijd is heel wat anders dan een training. Je kunt niet na 1 ronde besluiten even uit te rusten, je moet door. Een goede conditie en een lijf dat in topvorm is zijn wel minimale vereisten als je mee wilt doen in de ring.

Om je goed voorbereid de ring in te sturen hebben we alles wat je moet weten op een rijtje gezet.

Trainen voor een kickboks wedstrijd

Tijdens een kickboks wedstrijd zal je elke ronde weer intensieve en explosieve acties neer moeten zetten. Telkens zal je, afhankelijk van de wedstrijdvorm, 3×2 tot 5×3 minuten topprestaties moeten neerzetten met maar één minuut hersteltijd tussendoor. Ook als je moe wordt en je spieren verzuren zal je moeten blijven functioneren. Een goede conditie is dus essentieel als je verder wilt komen dan de eerste ronde.

7 ultieme tips om een betere kickbokser te worden

Wil je 7 ultieme tips ontvangen die jou helpen om een betere kickbokser te worden?
Klik dan op de onderstaande link en ontvang de tips direct”

Bekijk Winnen met kickboksen >>

Train je conditie

Zoals je begrijpt is je conditie heel belangrijk. Het is nog belangrijker hoe je jouw conditie traint. Duurlopen heeft bijvoorbeeld niet veel toegevoegde waarde voor een wedstrijd. Je krijgt hier een over het algeheel betere conditie van maar traint niet de explosieve actie die je tijdens een wedstrijd neer zal moeten zetten.

Je lichaam beschikt over 3 energiesystemen, de fosfaatpool, het melkzuursysteem en het zuurstofsysteem.

Wanneer je begint te bewegen maakt je lichaam gebruik van de fosfaatpool. Dit zijn de voorraden om de spiercellen. Voor de werking van de fosfaatpool is geen zuurstof nodig en er komt geen melkzuur vrij. De fosfaatpool is goed voor 20 tot 30 seconde lichte inspanning of 10 seconde maximale inspanning van de spier.

Daarna schakelt je lichaam over op het melkzuursysteem. Wanneer dit systeem is uitgeput krijg je last van melkzuur. We noemen dit ook wel eens verzuring van de spieren, wat voor spierpijn zorgt. Melkzuur is het restproduct van de energieverbranding waarbij niet voldoende zuurstof aanwezig was.

Vanaf het begin draait het zuurstofsysteem al mee maar het heeft even tijd nodig om op gang te komen. Wanneer je start met bewegen is er niet voldoende zuurstof in je lichaam aanwezig. Je hart en longen hebben zo’n 2 tot 3 minuten nodig om op gang te komen.

Je traint de fosfaatpool om de herhaaldelijke explosieve acties langer vol te houden. Het aërobe zuurstofsysteem zorgt voor het herstellen van die explosieve acties. En het melkzuursysteem train je om te vechten onder vermoeiende omstandigheden en meer tolerantie op te bouwen tegen verzuring van je spieren.
Je trainer kan je helpen om een goede conditie op te bouwen voor je kickboks wedstrijd.

Krachttraining

Richt je niet te veel op krachttraining, omdat je harder wilt slaan. Een vechter verlies zelden door gebrek aan kracht. Het is vooral je uithoudingsvermogen dat op de proef wordt gesteld.
Een goede techniek is veel belangrijker. Je hebt te maken met een onvoorspelbare, bewegende en weerstand biedende tegenstander. Je kunt nog zo hard slaan, als je mist heb je er weinig aan. Timing en een goede techniek zijn veel belangrijker dan pure kracht.

Natuurlijk is de juiste krachttraining wel belangrijk om de conditie van je spieren op pijl te krijgen, en houden, zodat deze de hoge belasting tijdens de wedstrijd aan kunnen.

kickbokswedstrijd trainen

Kickboks trainingen voor de wedstrijd

Samen met je trainer stel je een kickboks trainingsschema op dat jou in topvorm gaat krijgen voor de wedstrijd. Hierin train je onder andere de basistechnieken tot in perfectie en focus je op de verdediging. Je tegenstander zal er alles aan doen om jou uit te schakelen. Ken je zwakke plekken en weet hoe je jezelf kunt verdedigen. Leer ook incasseren, het is onvermijdelijk dat je klappen gaat krijgen. Het is beter als je hier goed mee om kunt gaan.

Omdat iedere kickbokser anders is bestaat er niet één trainingsschema die je klaarstoomt voor een kickboks wedstrijd. Het is daarom essentieel om te trainen met een kickbokstrainer die jou precies de juiste oefeningen laat doen. Een trainingsschema, specifiek op jouw niveau en aangepast aan je conditie en doelen, zorgt ervoor dat jij in topvorm komt.

De juiste voeding als voorbereiding op een kickboks wedstrijd

Voeding is de brandstof voor je lichaam. Alleen op goede, gezonde voeding kan je topprestaties neerzetten. Vermijd alle vormen van fastfood tijdens de voorbereiding voor je kickboks wedstrijd. En natuurlijk rook je niet en laat je alcohol staan.

Een vechtsporter moet sterk en snel zijn, daar heb je een behoorlijke spiermassa voor nodig. Spieren gebruiken flink wat energie, ook in rust. Het is dan ook belangrijk dat je steeds voldoende energie uit je voeding kunt halen. Dit is nodig voor de opbouw van je spieren en het herstellen na een training.

Een goede trainer of coach kan voor jou een passend voedingsschema opstellen. Hierin staat precies wat jij aan voeding nodig hebt en op welke tijden je iets moet eten. Langzame koolhydraten, volwaardige eiwitten, goede vetten, groenten en fruit samen met voldoende water vormen de basis van een gezond sportdieet.

Het kost je misschien (heel) wat discipline om je aan het voedingsschema te houden maar je weet waarvoor je het doet!

Neem voldoende rust voor de wedstrijd

Een topsporter slaapt minimaal 8 uur per nacht. Ga ook niet te laat slapen om optimaal te profiteren van je nachtrust. Veel topsporters pakken zelfs overdag nog wat extra rust.

Let ook op dat je niet teveel traint. Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen. Natuurlijk ben je enthousiast en wil je graag trainen voor je wedstrijd. Maar teveel trainen vergroot de kans op blessures en put je lichaam uit.

afvallen voor wedstrijd

Afvallen voor een kickboks wedstrijd, slim of niet?

Bij vechtsporten heb je te maken met gewichtsklassen. Er zijn kickboksers die voor een wedstrijd nog snel een aantal kilo’s willen afvallen om zo in een lagere klasse uit te komen. Het kan zijn dat er in die klasse minder concurrentie is waardoor de kans om te winnen groter is.

Snel , veel afvallen voor de wedstrijd (meer dan 1 kilo per week) is niet verstandig. Vaak wordt er beknibbeld op de koolhydraten of op het vocht. Gevolg hiervan is te weinig voeding voor je spieren en verminderde zuurstofopname waardoor je conditie slechter wordt. Je begrijpt dat dit behoorlijk nadelige gevolgen zijn.

Wil je perse in een lagere gewichtklasse uitkomen? Zorg dan lage tijd van te voren al dat je naar dit gewicht toe kan werken. Nog beter is het te accepteren dat jij in deze gewichtklasse thuis hoort en je focus te leggen op het verbeteren van je kickboks technieken.

Goede begeleiding en coaching voor je wedstrijd

Goede begeleiding en coaching is onmisbaar voor je kickboks wedstrijd. Kies het liefs een personal trainer die zelf wedstrijdervaring heeft en al meerdere kickboksers heeft geholpen om wedstrijden te gaan boksen.

Een goede personal trainer stelt speciaal voor jou een voedingsschema en trainingsschema op, aangepast aan jouw niveau en conditie. Alleen zo kan jij je optimaal voorbereiden op je eerste kickboks wedstrijd.

Omgaan met angst en zenuwen voor een kickboks wedstrijd

Een volle zaal, schijnwerpers en alle ogen zijn op jou gericht. En dan komt er ook nog een vrij intimiderende tegenstander de ring in. Het kan je zomaar slapeloze nachten bezorgen.
Het is goed om te weten dat zelfs professionele kickboksers last hebben van zenuwen voor de wedstrijd. En dat is maar goed ook, het houdt je scherp.

Kickbokswedstrijd angst

Maar teveel zenuwen en stress is ook niet goed. Je kunt dichtklappen en ondanks al het harde trainen niets meer gedaan krijgen.

Om dit te voorkomen zal je jezelf ook mentaal moeten voorbereiden op de wedstrijd. Stel je zelf de vraag: Wil ik dit wel echt? Waarom wil ik dit zo graag? Waar ben ik bang voor?
Praat hier ook zeker met je trainer over, hij kan je advies geven hoe je hiermee om kan gaan. Ben je bang voor de pijn? Tijdens de wedstrijd zit je vol adrenaline, de pijn zal je op dat moment niet voelen, dat komt pas later.

Als je besluit dat je kickboks wedstrijden wilt gaan doen, sta er dan helemaal achter. Ga niet omdat iemand anders dat graag wil. Het is jouw beslissing. Komen de zenuwen op dan kan je jezelf hieraan herinneren en bedenk dan weer waarom je het zo graag wilde.

Ken de regels, die gelden tijdens een kickboks wedstrijd

Zorg dat je voor je kickboks wedstrijd op de hoogte bent van de regels. Het is natuurlijk niet handig als je dit in de ring nog moet worden uitgelegd. Een aantal belangrijke regels tijdens een kickbokswedstrijd zijn:

  • Clinchen, dus het elkaar vasthouden, is niet toegestaan
  • Alle judo werptechnieken zijn verboden
  • Nooit de touwen vasthouden, erop staan of zitten
  • Hou je het been van je tegenstander vast laat er direct een techniek op volgen
  • Stop met vechten als je tegenstander een ander lichaamsdeel dan zijn voeten op de vloer heeft. Wacht tot je tegenstander zich weer kan verdedigen voor je verder vecht
  • Stel je altijd sportief op en heb respect voor elkaar!

kickbokswedstrijd regels

Als beginner in de ring, je eerste kickboks wedstrijd

Je allereerste kickboks wedstrijd is natuurlijk super spannend. Je leeft er maanden naar toe en traint hard om in topconditie in de ring te verschijnen. Je hebt een goede personal trainer die je coacht en je uitdagende trainingen aanbiedt. Je houdt je netjes aan je voedingsschema waardoor je lichaam voldoende energie kan genereren om de zware trainingen vol te houden en daarna weer te herstellen. En nu?

Hoe kom je in die ring terecht? Hoe werkt zo’n wedstrijd eigenlijk? Tegen wie ga je vechten? Er komen waarschijnlijk allerlei vragen bij je op in de aanloop naar je eerste kickboks wedstrijd.

Hoe schrijf je jezelf in voor een kickboks wedstrijd?

Het inschrijven voor een kickboks wedstrijd kan je het beste doen via je personal trainer. Bij het inschrijven geef je op hoeveel je weegt, in welke klasse je uit wilt komen en wat je wedstrijd ervaring is.

De wedstrijd ervaring wordt genoteerd als; totaal/gewonnen/verloren/onbeslist.
Dus bijvoorbeeld: 5/2/1/2 . Zo kan de wedstrijdleiding zien tegen welke tegenstander je het beste kunt vechten. Als je voor het eerst meedoet kan het zijn dat je gevraagd wordt eerst een beoordelingspartij te komen vechten om je zo in de juiste klasse in te delen.

Wordt je ingedeeld op niveau, leeftijd of gewicht tijdens een kickboks wedstrijd?

Om de juiste indeling te maken worden de klasse ingedeeld op gewicht. Binnen de klasse wordt er op niveau een passende tegenstander uitgekozen. Leeftijd is hierbij van ondergeschikt belang.

Kinderen onder de 10 jaar mogen nog niet meedoen aan kickboks wedstrijden in de ring. Boven de 10 jaar is deelname wel mogelijk maar mogen er geen trappen of stoten naar het hoofd worden uitgevoerd. Deze regel geldt tot 18 jaar.

Welke klassen zijn er?

Om tot eerlijke gevechten te komen zijn er verschillende klassen, ingedeeld op gewicht. Voor mannen gelden er andere gewichtsklassen dan voor vrouwen. Ook professionele wedstrijdboksers worden anders ingedeeld. Voor de amateur wedstrijden gelden de volgende gewichtsklassen.

Voor de mannen:
Lichtvlieggewicht t/m 48 kilo
Vlieggewicht t/m 51 kilo
Bantamgewicht t/m 54 kilo
Vedergewicht t/m 57 kilo
Lichtgewicht t/m 60 kilo
Lichtweltergewicht t/m 64 kilo
Weltergewicht t/m 69 kilo
Middengewicht t/m 75 kilo
Halfzwaargewicht t/m 81 kilo
Zwaargewicht t/m 91 kilo
Superzwaargewicht alle mannen die zwaarder zijn dan 91 kilo

Voor de vrouwen:kickbokswedstrijden
t/m 46 kilo
t/m 48 kilo
t/m 50 kilo
t/m 52 kilo
t/m 54 kilo
t/m 57 kilo
t/m 60 kilo
t/m 63 kilo
t/m 66 kilo
t/m 70 kilo
t/m 75 kilo
t/m 80 kilo
t/m 86 kilo
Alle dames zwaarder dan 86 kilo

Hoe lang moet ik vechten?

Als je voor het eerst meedoet aan een kickboks wedstrijd duren je rondes minder lang dan voor een verder gevorderde wedstrijdvechter. Tussen de rondes in is er één minuut rust. Daarin kan je even bijkomen, verzorgd worden en coaching krijgen van je trainer.

De rondes zijn als volgt ingedeeld:

Nieuwelingen: 2 rondes van elk 2 minuten / 3 rondes van elk 1,5 minuut
C-klasse: 3 rondes van elk 2 minuten
B-klasse: 5 rondes van elk 2 minuten / 3 rondes van elk 3 minuten
A-klasse: 5 rondes van elk 3 minuten / 3 rondes van elk 3 minuten NB.

Nadat je 3 wedstrijden gewonnen hebt ben je geen nieuweling meer en ga je naar de C-klasse. Heb je in de C-klasse 6 wedstrijden gewonnen dan ga je naar de B-klasse. Na 8 gewonnen wedstrijden in de B-klasse wordt je een A-klasse vechter.

Bescherming tijdens de kickboks wedstrijdkickbokswedstrijd bescherming

Tijdens de kickboks wedstrijd is bescherming belangrijk, net als tijdens je training. Elke kickbokser moet een paar bokshandschoenen dragen. Het is ook verplicht kruisbescherming te dragen en je gebit en kaak te beschermen met een bitje.

Bandages is ook zeker aan te raden, om je polsen te beschermen. Dit is enkel bedoeld tegen blessures. Het is niet toegestaan om tape te gebruiken om bijvoorbeeld de knokkels op te bouwen, alleen voor het vastzetten van de bandages. Tijdens de wedstrijd mogen alleen bandages gebruikt worden, geen binnenhandschoenen.

De juiste kickboks kleding tijdens een wedstrijd

Tijdens de wedstrijd moet je kleding aan een aantal regels voldoen. Kickboksers dragen tijdens de wedstrijd een korte sportbroek, de mannen hebben hierbij een ontbloot bovenlijf. Mond en kruisbescherming zijn verplicht. Wil je enkelkousen aan dan is dit toegestaan.

De dames mogen onder hun korte sportbroek een korte legging dragen. De borstbeschermer mag niet langer zijn dan 5 centimeter vanaf de borstcup. Ook voor vrouwen is kruisbescherming verplicht.

Bij jeugdwedstrijden komen hier nog extra de hoofdkap en volledige beenbeschermers, over scheen en voet, bij.

Natuurlijk draagt elke deelnemer bokshandschoenen tijdens de wedstrijd.

Wat gebeurt er voor de wedstrijd?

Ongeveer 1,5 uur voordat de wedstrijd begint wordt je gewogen. Dit gebeurt op een personenweegschaal van de wedstrijdleiding. De official noteert het gewicht, dit is bindend. Tijdens het wegen is je coach, verzorger of manager erbij.

Meestal ga je hierna direct door naar de medische keuring. De ringarts kijkt of je gezond en fit genoeg bent om de ring in te gaan. Valt dit negatief uit dan mag je niet meedoen aan de wedstrijd.

kickbokswedstrijd voor het gevecht

Coaching en verzorging tijdens de kickboks wedstrijd

Tijdens de wedstrijd wordt je bijgestaan door je coach en twee verzorgers. Je coach regelt voor en na de wedstrijd het ‘papierwerk’, zoals je wedstrijdpaspoort, voor je. Tijdens de wedstrijd heb je tussen elke ronde één minuut rust. In deze minuut wordt je door je verzorgers opgelapt en kan je even een slokje water nemen.
Je coach mag je in deze minuut tips en aanwijzingen geven. Dit mag niet meer zodra de ronde weer begonnen is. Ook kan je coach voortijdig de wedstrijd laten afbreken door een handdoek of spons in de ring te gooien.

kickbokswedstrijd verzorging

Wanneer heb je de kickboks wedstrijd gewonnen?

Wanneer jij je tegenstander knock-out slaat is het natuurlijk duidelijk wie er wint. Sla jij je tegenstander knock-down dan wordt aangeteld. Kan hij na 8 tellen nog in vechthouding staan, met de handen omhoog, dan kan er nog verder gevochten worden. Telt de scheidsrechter de volledige 10 tellen dan is het een volledige knock-out.

Maar dat is niet de enige manier om te winnen. Tijdens het kickboksen in de ring krijg je punten van de jury. Je krijgt bijvoorbeeld punten voor het correct en doeltreffend uitvoeren van technieken en het duidelijk overheersen van je tegenstander. De maximale score per ronde zijn 10 punten.

Je kunt nu winnen of verliezen op punten, maar de wedstrijd kan ook onbeslist blijven als jullie beiden evenveel punten hebben gekregen.

kickbokswedstrijd winnen

Wat kan je winnen met een kickboks wedstrijd?

Natuurlijk doe je mee voor de eer. En of je nu wint of verliest je bent wel een hele ervaring rijker.
En het is ook een kick om steeds een klasse hoger te komen door wedstrijden te winnen.
Als je een wedstrijd wint krijg je altijd een beker. Kom je in de hogere klassen, zoals de B-klasse en de A-klasse dan kunnen er ook geldprijzen worden weggegeven.

Winnen of verliezen, geniet van het moment

Of je nu wint of verliest, geniet van het moment. Hier heb je maanden naartoe gewerkt. Hier heb je zo hard voor getraind en zoveel voor gelaten. Jij staat daar, dat is al een overwinning op zich.
Er zijn genoeg mensen die niet zover komen of simpelweg niet durven te doen wat jij doet.

Je kunt nu laten zien wat je kunt en krijgt hier waardevolle lessen en feedback voor terug. Zo kan je na de wedstrijd verder trainen en jezelf nóg verder verbeteren.

Bereid je nu optimaal voor voor jouw kickbokswedstrijd!

Wil je jouw kickboks technieken naar een hoger niveau tillen?
Klik dan op de onderstaande link en ontvang de beste tips en inzichten van kickbokstrainer Danny Delvers.
Danny Heeft meer dan 20 jaar kickbokservaring en trainde met grote namen als Badr Hari, Melvin Manhoef, Gokhan Saki en vele andere

Klik hieronder en word de ultieme kickbokser

Bekijk Winnen met kickboksen >>

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies