Gratis cursus kickboksgeheimen van oa: Badr Hari en Gokhan Saki
Direct toegang

Kickboks Meestergeheimen

Gratis cursus kickboksgeheimen van oa: Badr Hari en Gokhan Saki

Page content

Kickboksen,leer incasseren en blokkeren

Kickboksen,leer incasseren en blokkeren

Kickboksen, leer incasseren en blokken want het gaat niet alleen om het uitdelen van stoten en trappen. Je kan erop wachten dat je tegenstander jou ook zal willen raken. Je kan misschien veel ontwijken maar ongetwijfeld zal je een keer een stoot of trap moeten incasseren. Het is dan goed om te weten hoe je dat doet. Of hoe je deze aanval kan blokkeren.

Kickboksstoten en trappen blokkeren

Ontwijken is natuurlijk het beste, maar niet altijd mogelijk. Wanneer je tijdens het kickboksen een stoot of trap ziet aankomen kan je deze blokkeren zodat je tegenstander zijn of haar doel niet bereikt. Je kunt blokkeren zelfs zien als een directe tegenaanval. Als je de aanval van je tegenstander goed blokkeert kan je hem of haar uit evenwicht brengen of zelfs schade toebrengen.

Elke stoot en trap wordt op een andere manier geblokkeerd. Je kickbokstrainer kan jou precies leren hoe je op de meest effectieve manier stoten en trappen kan blokkeren.

ontwijken of blokkeren

Schade beperken bij incasseren

Ben je echt te laat om tijdens het kickboksen de stoot of trap nog te ontwijken of blokkeren dan zal je hem moeten incasseren. Maar hoe beperk je de schade? Je hebt een aantal natuurlijke reflexen die je moet weerstaan om de schade zoveel mogelijk te beperken.

1. Hou je ogen open. In een natuurlijk reflex zullen je ogen dicht gaan wanneer er iets op je afkomt. Train jezelf om je ogen open te houden. Blijft je tegenstander in de gaten houden, een stoot of trap die je niet aan ziet komen is vaak degene met de meest impact.

2. Hou je kin op je borst. Je nek is in deze positie sterker en kan meer verdragen. Je kunt op deze manier schade aan je nek voorkomen.

3. Hou je kaken op elkaar. Je kaak is een kwetsbaar onderdeel van je hoofd. Door je kaken op elkaar te houden geven je boven en onderkaak stevigheid aan elkaar. Als je flink aan het kickboksen bent kan dit lastig zijn. Door de inspanning ben je geneigd door je mond te gaan ademen. Blijf door je neus ademen en houd je mond dicht. Train eventueel je conditie zodat je het langer vol kunt houden om door je neus te ademen.

Kickbokstechniek stoten en trappen incasseren

Om stoten en trappen tijdens het kickboksen goed te kunnen incasseren zijn een paar dingen belangrijk. Als je deze punten aanleert wordt het incasseren van een trap of stoot een stuk makkelijker.

1. De juiste kickbokshouding zorgt ervoor dat je jezelf goed beschermt tegen eventuele aanvallen. Hou daarom je handen hoog, voor je gezicht. Je duimen blijven aan de buitenkant van je vuist. Je kunt nu snel je hand optillen als er een aanval richting je gezicht komt.

2. Je kin houd je altijd naar beneden, zo kan je eventuele stoten met je voorhoofd opvangen. Dit komt een stuk minder hard aan dan andere delen van je gezicht.

3. Je ellebogen blijven strak tegen je lichaam om je organen te beschermen. Je spieren kunnen een aardige impact hebben zonder beschadigd te raken, je organen niet. Zorg er wel voor dat je niet verkrampt. Je moet soepel genoeg blijven om een tegenaanval uit te kunnen voeren.

4. Sta wijdbeens met je sterkste voet voor. Je knieën zijn iets gebogen. Deze houding zorgt voor meer balans en geeft je de mogelijkheid snel te bukken of verplaatsen. Je kunt nu ook snel wegdraaien als je tegenstander een aanval doet.

5. Span je spieren aan op de plek waar de stoot of trap aan gaat komen. Door het aanspannen van je buikspieren kan je bijvoorbeeld schade aan je organen voorkomen.

6. Beweeg mee met de stoot. Door je lichaam mee te bewegen in de richting van de stoot zal de impact afnemen.

kickboksen incasseren

Voordeel van incasseren tijdens het kickboksen

Het klinkt misschien raar maar het heeft voordelen als je leert stoten en trappen te incasseren. Tijdens het kickboksen leer je hoe je moet incasseren. Daardoor neemt de angst voor een trap of stoot af. Je leert door te gaan in moeilijke situaties en dat merk je terug in je dagelijks leven. Negatieve situaties waardoor je vroeger bij de pakken neer ging zitten veranderen in momenten waarop jij doorgaat en het beste in jezelf naar boven haalt.

Incasseren geeft zelfvertrouwen, jij kunt wel tegen een stootje!

Moet ik altijd incasseren en blokkeren tijdens kickbokstrainingen?

Tijdens je kickbokstrainingen ben je niet steeds bezig met stoten en trappen incasseren of blokkeren. Vaak zal je één op één trainen met je personal trainer of oefenen op de bokszak. Tijdens het sparren kan je deze technieken wel oefenen. Maar ook dan hoef je niet bang te zijn om thuis te komen met een blauw oog. De trainers houden goed in de gaten dat alles veilig verloopt. En je tegenstanders hebben over het algemeen zeer veel respect voor andermans lichaam.
Het gaat er niet om elkaar te verwonden maar om beiden beter te worden van de training.

Onze personal trainers in Amsterdam leren jou graag beter incasseren en blokkeren! Kom gerust eens langs of maak een afspraak voor een gratis intake gesprek zodat je onze werkwijze kunt zien.

 

    Laat een bericht achter

    Comment Section

    0 reacties op “Kickboksen,leer incasseren en blokkeren

    Plaats een reactie


    *