Gratis cursus kickboksgeheimen van oa: Badr Hari en Gokhan Saki
Direct toegang

Kickboks Meestergeheimen

Gratis cursus kickboksgeheimen van oa: Badr Hari en Gokhan Saki

Page content

Spierkramp tijdens de training? Hoe komt het en wat doe je eraan?

Spierkramp tijdens de training? Hoe komt het en wat doe je eraan?

Spierkramp is pijnlijk en lastig, vooral als je lekker aan het trainen bent. Spierkramp kan veel verschillende oorzaken hebben maar bij vechtsporters wordt het over het algemeen veroorzaakt door een mineralen tekort, een verstoorde vochtbalans of een te hoge spierspanning. Gelukkig kan je hier iets aan doen.

Spierkramp door een mineralen tekort

Een tekort aan vitamine B, D, E en de mineralen magnesium, calcium, zink en natrium kunnen spierkramp veroorzaken. Vooral een tekort aan magnesium blijkt vaak een oorzaak van kramp te zijn bij sporters. Het kan lastig zijn om de magnesium voorraad in je lichaam op pijl te houden. In onze voeding komt steeds minder magnesium voor door de voedselbewerking en de uitputting van de grond. Daarnaast zorgt een verkeerde verhouding tussen magnesium en calcium dat je de magnesium voorraad in je lichaam langzaam uitput.

Het nemen van magnesium tabletten is niet altijd de oplossing. Het is beter om dit mineraal uit je voeding te halen. Zorg er in ieder geval voor dat je niet te veel calcium binnen krijgt en eet meer voedingsmiddelen die rijk zijn aan magnesium, zoals diverse noten, cacao, makreel en bepaalde bonen.

Spierkramp

Spierkramp door een tekort aan vocht

Tijdens het sporten verlies je veel vocht. Het is belangrijk om de vochtvoorraad in je lichaam aan te blijven vullen. Een tekort aan vocht kan hoofdpijn en spierkramp veroorzaken. Drink voornamelijk water. Probeer te minderen met zout, koffie en alcohol, deze zorgen ook voor een verstoorde vochtbalans in je lichaam.

Spierkramp door een te hoge spierspanning

Elk persoon heeft een natuurlijke spierspanning wanneer de spieren in rust zijn. Deze spierspanning is bij iedereen anders. Door veel krachttraining of explosieve trainingen verhoog je de spierspanning nog meer. Wordt de spanning in je spieren te hoog dan krijg je kramp.
Regelmatig stretchen en masseren laat de spierspanning afnemen en kan spierkramp voorkomen.

Zorg dus voor goede, hoogwaardige voeding. Het liefst zoveel mogelijk vers. Drink voldoende en zorg goed voor je spieren door ze voldoende rust en ontspanning te geven tussen de trainingen door. Dan heb jij zo min mogelijk last van vervelende spierkramp tijdens je training.

Bij Delda Sport kijken wij naar het totaalplaatje van training en voeding. Wil jij weten hoe wij dit toepassen tijdens onze trainingen? Vraag gerust een gratis intakegesprek aan om kennis te maken met onze unieke trainingsmethode.

    Laat een bericht achter

    Comment Section

    0 reacties op “Spierkramp tijdens de training? Hoe komt het en wat doe je eraan?

    Plaats een reactie


    *