arrow_drop_up arrow_drop_down
Kickboksen voor mensen die veel zitten

Kickboksen voor mensen die veel zitten

Mensen die veel zitten zouden ervoor moeten zorgen dat ze regelmatig sporten en kickboksen is een sport die kan helpen je sterk, lenig en fit te houden. Zitten is in principe slecht voor je lichaam. Als je te weinig beweegt, kunnen je spieren, pezen, hart en longen in de problemen komen.

De gevaren van te weinig bewegen

Een groot deel van de bevolking heeft een zittend beroep. De hele dag zit je achter een bureau en je komt alleen overeind voor een kop koffie. Nu we door corona ook nog eens thuis moeten werken en niet in de sportschool mogen sporten, zitten we waarschijnlijk nog veel langer achter elkaar.

Weinig bewegen betekent dat je lichaam niet veel energie verbruikt. Je spieren hoeven niet in actie te komen, je botten worden niet belast. Hoewel het lijkt alsof je daarmee je lichaam spaart, is het juist gevaarlijk om zo weinig te bewegen. Ons lijf was niet gemaakt om niets uit te voeren.

Deze sedentaire leefstijl (het gaat dan om inactiviteit overdag) brengt gevaren mee voor de gezondheid. Je spiermassa neemt af en je conditie gaat achteruit. Dat betekent dat je hart en longen dus steeds minder inspanning aan kunnen.

Je lichaam wordt minder gevoelig voor insuline, waardoor suiker minder goed wordt opgenomen. Daardoor wordt de kans groter dat je diabetes krijgt, en eveneens hart- en vaatziekten. Verder loop je het risico dat je aankomt, zelfs last van overgewicht krijgt.

Blijf in beweging door te kickboksen

Of je nu thuis moet werken of naar kantoor gaat, het is belangrijk om meer te bewegen op een dag. Kickboksen is heel geschikt om dat lichaam in beweging te krijgen. Omdat het een full body workout is, heb je door een training er echt voor gezorgd dat je nergens meer stijve spieren hebt.

Waarom juist kickboksen?

Misschien vraag je je af wat kickboksen nou zo’n geschikte sport maakt om te doen als je veel zit. Zoals gezegd is kickboksen een full body workout: je hebt er bijna al je spieren voor nodig. Voor de kickbokstechnieken gebruik je je armen, schouders, rug- en buikspieren, je bil- en beenspieren.

Daarnaast doe je verschillende soorten oefeningen om je spieren te versterken. Dat kan met gewichten (dumbbells of kettlebells) of met je eigen lichaamsgewicht. Na een workout is dus je hele lichaam aan bod gekomen. Dit is bevorderlijk voor de doorbloeding van je spieren en organen.

Behalve aan krachttraining werk je ook aan het verbeteren van je conditie. Je zorgt er dus voor dat je hart en longen sterker worden. Dat is echt van belang als je gezond ouder wilt worden. Zo is je lichaam beter bestand tegen inspanning en ben je niet na het oplopen van een trap meteen moe.

Naast deze voordelen is kickboksen ook nog eens een goede sport als je wilt afvallen. Het is een intensieve workout, waarbij je een behoorlijke hoeveelheid calorieën kunt verbranden.

De beste manieren om te leren kickboksen

Als je wilt leren kickboksen, zijn daar meerdere manieren voor. De makkelijkste manier is door thuis aan de slag te gaan. Dat kan met de online training Kickboks Masters. Deze uitgebreide cursus behandelt alle basistechnieken en je kunt de lessen in je eigen tempo volgen.

De cursus bestaat uit 14 modules waarin de kickbokstechnieken worden uitgelegd en 4 modules met zaktrainingen. Daarbij worden er elke week nieuwe trainingen online toegevoegd.

Bekijk hier alle informatie over Kickboks Masters:

Kickboks Masters >>

In groepen sporten is op dit moment nog niet mogelijk in de sportschool. Maar je kunt wel buiten samen met een personal trainer aan de slag. Je kunt dan genoeg afstand houden en toch werken aan een gezond en fit lichaam. Met een personal trainer heb je snel alle kickbokstechnieken onder de knie.

Wil je meer weten? Neem contact met ons op via het contactformulier.

Contactformulier >>

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies