arrow_drop_up arrow_drop_down
8 februari 2018 

Kickboksen goed voor je geestelijke gezondheid

Kickboksen is goed voor je geestelijke gezondheid, wist je dat? In principe is sporten over het algemeen goed voor je geestelijke gezondheid. Je lijf wordt nu eenmaal blij van beweging. En als dank maakt je lichaam endorfine aan wat je een goed gevoel geeft.
Dat verklaard waarom je juist vol energie zit als je klaar bent met je training terwijl je, voor je begon, liever op de bank was neergeploft.

En kickboksen doet nog meer voor je. Naast alle lichamelijke voordelen die je uit deze sport kunt halen wordt je er geestelijk sterker, weerbaarder en flexibeler van.

Kickboksen rekent af met stress

Stress is een serieus probleem in onze drukke maatschappij. De hele dag worden er dingen van je verwacht, aan alle kanten wordt je aandacht opgeëist. Dat kan behoorlijk wat stress geven.
Stress stapelt zich op in je lichaam en kan allerlei vervelende klachten geven. Je wordt veel vatbaarder voor ziektes en infecties. Klachten als hoofdpijn, een hoge bloeddruk, hartklachten, slapeloosheid en last van nek, rug en pijnlijke spieren zijn maar enkele van de klachten die door stress kunnen ontstaan.

Al die opgehoopte stress in je lichaam moet je zien af te voeren. Kickboksen is daarvoor de ultieme sport. Je gaat een uurtje helemaal los in de sportschool en slaat alle stress van je af. Je voelt de spanning uit je lijf verdwijnen en je spieren kunnen weer ontspannen. Moe maar voldaan en compleet relaxed verlaat jij de sportschool na een goede kickbokstraining!

kickboksen rekent af met stress

Kickboksen vergroot je zelfvertrouwen

Bezit jij over een gezonde portie zelfvertrouwen? Dan bezit jij een belangrijke bouwsteen voor geluk. Je vertrouwt op je eigen kracht en bent tevreden met je beslissingen.
Met voldoende zelfvertrouwen kan je werken aan successen in je leven. Zowel zakelijk als privé weet jij beter je grenzen aan te geven, te zeggen wat jij wilt en waarom. Dit maakt het leven makkelijker en brengt je op de plekken waar jij wilt zijn.

Maar hoe kom je aan zelfvertrouwen? Sommige mensen stralen het als vanzelf uit. Maar zelfvertrouwen kan je opbouwen. Door te sporten ga je beter in je vel zitten. Je komt beter ‘in shape’, je ziet er goed uit!
Kickboksen laat je regelmatig je grenzen verleggen. Juist daardoor wordt je weerbaarder en weet je beter je grenzen aan te geven, niet alleen in de sportschool maar ook daarbuiten. Net even dat stapje verder doen, even uit je comfortzone stappen, brengt je op plaatsen waar je anders niet gekomen was.

Doelen behalen met kickboksen

Kickboksen is een intensieve sport die je, zeker in het begin, de nodige inspanning kost om de hele training vol te houden. Stel jezelf doelen, natuurlijk wel realistische doelen. Het behalen van doelen maakt mensen gelukkig.

Door doelen te stellen in je kickbokstraining geef je jezelf iedere training opnieuw de kans om je doel te bereiken en je grens te verleggen. Het stellen van doelen geeft je een ongekende motivatie en wanneer je het doel bereikt hebt voel jij je gelukkig en super trots!

Kickboksen brengt je in contact

Mensen zijn sociale wezens. Maar weinig mensen kiezen ervoor om als kluizenaar door het leven te gaan. Het ‘bij een groep horen’ geeft mensen een goed gevoel. Tijdens het kickboksen kom je in contact met anderen. Het contact is snel gemaakt, jullie beoefenen dezelfde sport en hebben wellicht dezelfde doelen waarmee jullie elkaar kunnen helpen.

Door samen te sporten motiveer je elkaar nog meer en de omgang met andere mensen, met dezelfde doelen, geeft je een goed gevoel.

Kickboksen maakt je productiever

Mensen die regelmatig bewegen zijn creatiever en productiever. Onderzoekers hebben dit getest onder verschillende mensen die op kantoor werken. De groep die regelmatig sport geeft aan zich veel creatiever te voelen en verzet meer werk op een dag dan de groep die niet of nauwelijks sport.

Kickboksen vergroot je productiviteit en creativiteit. Je leert door te zetten tijdens de trainingen. Tijdens het sparren moet je snel reageren en je brein moet alert blijven om geen klap of trap te krijgen. Je brengt jezelf tijdens een training in opperste concentratie. En dat kan je gebruiken tijdens je werk. Even de volledige focus houden bij dat wat je wilt doen.

Wil je jouw geestelijke gezondheid verbeteren met kickboksen?

Wil jij wel eens ervaren wat kickboksen doet met je geestelijke gezondheid? Plan vandaag nog een training in. De enige manier om erachter te komen of kickboksen iets voor je is, is door het te doen!
Je kunt kiezen voor een privé training met een personal trainer. Of je doet mee in een small group training waar je in een kleine groep van maximaal 6 personen wordt begeleid door een professionele trainer.

Vind je de stap naar de sportschool nog iets te groot? Je kunt ook beginnen met het volgen van een online kickbokscursus. Met de heldere trainingsvideo’s van Kickboks Masters leer jij de belangrijkste technieken gewoon in je eigen huis en op je eigen tempo. Je kunt direct aan de slag!

Online Kickbokscursus Kickboks Masters

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies