Gratis cursus kickboksgeheimen van oa: Badr Hari en Gokhan Saki
Direct toegang

Winnen met Kickboksen

7 Ultieme Tips om een betere kickbokser te worden

Page content

article content

Koolhydraatarm eten en sporten?

Koolhydraatarm eten is tegenwoordig erg populair. Maar sporters vragen zich vaak af of het voor hen wel geschikt is. Je hebt koolhydraten toch nodig als brandstof voor je spieren? Toch kan dit dieet ook voor fanatieke sporters een goede manier van eten zijn.

Brandstof voor het lichaam

Koolhydraatarm eten wint steeds meer aan populariteit. Er zouden veel voordelen aan verbonden zijn. Koolhydraten doen je bloedsuikerspiegel namelijk schommelen, waardoor je na een maaltijd snel weer trek krijgt en je gemakkelijk teveel eet op een dag.

Suikers-koolhydraten

Ze zijn een snelle brandstof voor het lichaam, maar worden ook door het lichaam omgezet in vet. Daarom is het verstandig niet teveel koolhydraten te eten. Maar in Nederland wordt gemiddeld tussen de 150 en 250 gram koolhydraten per dag gegeten.

Ook sporters zijn ervan overtuigd dat koolhydraten de beste brandstof zijn. Dat komt omdat ze inderdaad een snelle bron van energie zijn. Het lichaam kiest altijd als eerste suikers om te verbranden.

Maar als je eiwitten of vetten gaat eten, schakelt het lichaam vanzelf over op deze alternatieve brandstof. Een bijkomend voordeel is dat als de vetten die je gegeten hebt op zijn, je automatisch lichaamsvet gaat verbranden. Waardoor je afvalt.

De voordelen van een koolhydraatarm dieet

Koolhydraatarm ontbijt voor snellere stofwisseling

Als je elke dag koolhydraatarm eet, verbrandt je lichaam meer calorieen. Dit blijkt uit onderzoek van Harvard Medical School. Gemiddeld verbrand je 210 calorieen per dag meer dan mensen die wel koolhydraten eten.

Een koolhydraatarm dieet stimuleert de verbranding en daardoor kun je ook gemakkelijker afvallen. Handig dus, als je graag een mooi, strak lichaam wilt.

Visceraal vet verbranden

Er zijn twee soorten vet: het zichtbare, onderhuidse vet en het onzichtbare vet (ook wel visceraal vet genoemd), dat om je organen heen zit. Geen van beide is heel goed voor je, maar het is het onzichtbare vet dat echt gevaarlijk voor je gezondheid is.

Dit viscerale vet gaat om je organen heen zitten, waar het processen verstoort. Het verstoort de productie van hormonen, verstoort de stofwisseling en produceert zelf hormonen die ontstekingen in de hand werken.

Uit onderzoek blijkt dat je door het volgen van koolhydraatarm dieet dit vet beter kunt kwijtraken. Mensen die koolhydraatarm aten, hadden vergeleken met anderen die dit dieet niet volgden, 15% minder visceraal vet.

Je zit langer vol

Tussen je maaltijden snacken is een van de redenen dat je gemakkelijk overgewicht krijgt. Snacks zijn vaak ongezond, ze zijn suikerrijk (denk aan koekjes, snoep of chocola), vet en je kunt het vaak niet bij eentje houden.

Het voordeel van koolhydraatarm eten, is dat je na een maaltijd goed vol zit. Dat komt omdat het eten rijk is aan eiwitten en/of vetten. Eiwitten en vetten vullen goed. Ze verteren langzamer dan koolhydraten en daarbij doen ze de bloedsuikerspiegel niet schommelen.

Groente-koolhydraatarm-dieet

Een koolhydraatarm dieet voor sporters?

Dit dieet is dus ook voor sporters een mogelijkheid. Wel is het zo dat iedereen anders is, dus het is altijd even afwachten om te zien hoe jouw lichaam erop reageert.

Je hoeft ook geen standaard dieet te volgen. De hoeveelheid koolhydraten die je op een dag binnenkrijgt, kun je zelf aanpassen. Sommigen doen het prima met 70 gram koolhydraten op een dag. Maar doe je een heel intensieve sport, dan heb je misschien toch meer nodig.

Als je koolhydraatarm eet, kun je de volgende voordelen opmerken:

1. Eiwitten en vetten leveren je continu en langdurig energie.

2. Je valt makkelijker af.

3. Je zult geen of minder honger krijgen tijdens het sporten.

4. Je lichaam wordt minder gevoelig voor ontstekingen en blessures.

Wil jij graag afvallen? Wij kunnen je hier goed bij helpen. Je kunt bij ons kickbokslessen volgen en we geven je advies op het gebied van gezonde voeding. Vraag hieronder meer informatie aan en we nemen binnen 12 uur contact met je op.

Contactformulier >>

Laat een bericht achter

Comment Section

0 reacties op “Koolhydraatarm eten en sporten?

Plaats een reactie


*