De mentale voordelen van kickboksen
17 mei 2016 

De mentale voordelen van kickboksen

De meeste mensen die regelmatig kickboksen weten dat het meer is dan enkel een krachtige full body workout. Naast het trainen van je uithoudingsvermogen, balans, reflexen, coördinatie en spierkracht, werk je tijdens een kickboks les namelijk ook aan mentale aspecten. Door kickboksen leer je jezelf beter kennen; hoe je reageert op situaties, wat je valkuilen zijn, wat je sterke en minder sterke punten zijn en hoe je hier positief mee om kunt gaan.
Mochten de fysieke voordelen om te gaan kickboksen voor jou nog niet voldoende zijn, kijk dan eens naar de mentale voordelen van deze sport.

Bij kickboksen is focus één van de belangrijkste aspecten. Focus op de tegenstander, maar ook op jouw doelen en tactieken. Even afdwalen met je gedachten is geen goed idee tijdens een les of wedstrijd, het geeft de ander de mogelijkheid om toe te slaan en aan te vallen. In een kickboks les leer je om tijdens een bedreigende of stressvolle situatie niet in paniek te raken, maar juist te handelen vanuit focus, kracht en rust. Deze houding kan je ook in het dagelijks leven helpen om makkelijker en effectiever met moeilijke situaties om te gaan en vanuit rust en focus je doelen te behalen.

Kickboksen wordt niet zomaar te pas en te onpas op straat gebruikt. Je leert in de lessen juist om jezelf te beheersen en de ander en jezelf met respect te behandelen. Tijdens trainingen en wedstrijden spelen respect en discipline een belangrijke rol. Een goede trainer kan je helpen om je discipline te versterken en je agressie te managen. Vooral mensen die een kort lontje hebben, hebben daarom baat bij het volgen van kickboks lessen.

Omdat de trainingen fysiek vrij zwaar zijn, leer je bovendien om door te zetten op momenten dat het zwaar en lastig wordt. Elke training weer, train je discipline en ontwikkel je meer respect voor je eigen lichaam en dat van anderen.

3. Kickboksen vergroot het zelfvertrouwenmentale voordelen kickboksen

Het idee dat je jezelf kunt verdedigen op de momenten dat het nodig is, zorgt er meestal voor dat je je zelfverzekerder gaat voelen. Je weet dat je beter in staat bent om jezelf te weren en dat je sterk bent als het nodig is, zowel fysiek als mentaal. Bovendien leer je je assertief op te stellen, grenzen te stellen en voor jezelf op te komen in situaties waarin je je aangevallen voelt.

Tijdens de lessen oefen je regelmatig technieken die de angst voor het ontvangen van trappen en stoten verminderen. Je leert eigenlijk incasseren en door te gaan op momenten dat een situatie zwaar is en je aangevallen wordt. In het dagelijks leven zie je dat je makkelijker over negatieve gebeurtenissen heen kunt stappen en nee niet ziet als een afwijzing maar een reden om te verbeteren.

Kickboksen is een goede manier om even stoom af te blazen en op een positieve manier af te reageren. Door middel van trappen en stoten kun je stress en frustratie elimineren zonder iemand anders te kwetsen. Daarnaast is het ook een goede cardiovasculaire training die ervoor zorgt dat stress vermindert en dat het hormoon endorfine vrijkomt, wat een positieve invloed heeft op je humeur.

Wil je ook ervaren wat de mentale voordelen zijn van kickbokstraining? Vraag dan nu een training aan via ons contactformulier >> 

Wat zijn voor jou de belangrijkste mentale redenen om aan kickboksen te doen? Laat je reactie hieronder achter.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Klik gerust eens door onze categorieën heen: