arrow_drop_up arrow_drop_down
16 maart 2020 

Fysieke training is goed voor je hersenen

Dat sporten gezond is wist je natuurlijk al, maar wist je dat een fysieke training ook goed is voor de gezondheid van je hersenen? Regelmatig bewegen helpt je hersenen om actief te blijven, beter te leren en verbetert je concentratie. Nog meer redenen om de sportschool in te duiken dus!

Trainen voor de gezondheid van je hersenen

Uit onderzoeken blijkt dat sporten niet alleen goed is voor je spieren, je hart en je longen, maar ook voor je brein. Je zou eigenlijk kunnen zeggen dat je door sporten dus slimmer wordt!

Wetenschappers onderzochten dit door een muis twee uur lang in een molentje te laten rennen. Het bewegen activeerde een gen in de hersenen dat belangrijk is voor de vorming van verbindingen tussen neuronen, in het gebied van de hersenen dat de hippocampus heet.

In dit gebied worden herinneringen opgeslagen en het wordt tijdens het leren dus heel actief. Doe je aan cardiotraining, dan geef je niet alleen je hart en longen een workout, maar ook je hippocampus. Dit deel van de hersenen groeit dan ook.

Bewegen tijdens het leren schijnt heel effectief te zijn. Onderzoekers hebben dit verschijnsel waargenomen, waarbij als je wandelt of fietst tijdens het leren van een vreemde taal, je de nieuwe taal beter kunt onthouden.

Sporten helpt om je concentratie te verbeteren

Korte tijd bewegen tijdens het werk of je studie, heeft een positieve invloed op je concentratie. Hier is onderzoek naar gedaan in Nederland. Als de lessen op een school gedurende 20 minuten werden onderbroken voor een cardiotraining, verbeterde dit de aandachtsboog van de kinderen.

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat elke dag sporten na schooltijd, kinderen helpt om zich beter te concentreren. Ze kunnen beter omgaan met afleiding en ze kunnen wat ze leren, makkelijker verwerken en onthouden.

Verbetert je emotionele welzijn

Sporten heeft ook invloed op hoe je je voelt. Wanneer je je inspant, maakt je lichaam bepaalde hormonen aan, zoals endorfines. Deze zorgen ervoor dat je je opgewekt voelt en gemakkelijker stress kunt kwijtraken.

Dat is al positief. Maar in 2013 bleek uit onderzoekt dat sporten ook effectief is om depressieklachten aan te pakken. Het werkt zelfs zo goed, dat regelmatig sporten dezelfde effecten heeft als antidepressiva en behandelingen door een psycholoog.

Beschermt tegen verschijnselen ouder worden

Als we ouder worden, kun je merken dat je hersenen wat minder goed gaan presteren. Door regelmatig te bewegen kun je ervoor zorgen dat je cognitieve vermogens beter behouden blijven. Sporten kan helpen om de kans te verkleinen dat je dementie krijgt.

Vergroot je creativiteit

Een lekkere workout geeft ook je creativiteit een zetje. Fysieke inspanning helpt je om beter te kunnen interpreteren, het vergroot je divergente denkvermogen. Dat helpt je om “out of the box” te denken en verbanden te zien. Daardoor zul je gemakkelijker voor allerhande problemen oplossingen verzinnen.

De vele voordelen van sporten

Naast de bekende fysieke voordelen, heeft sporten dus ook voordelen voor je hersenen. Het is dus heel belangrijk regelmatig van die bank af te komen en je lichaam in beweging te zetten.

Je hoeft echt niet meteen een topsporter te worden. Je kunt elke sport doen die je wilt: fietsen, zwemmen, stevig wandelen, dansen, yoga, voetballen of kickboksen. Wat je leeftijd ook is, er is voor iedereen wel een sport te vinden die bij je past.

Door te gaan kickboksen, profiteer je van al deze hierboven genoemde voordelen, maar er zijn er nog veel meer. Kickboksen is ook nog eens goed voor je zelfvertrouwen, helpt je je grenzen te verleggen en kun je beter voor jezelf opkomen.

Verder geeft het een boost aan je conditie en helpt kickboksen bij het afvallen. Lijkt dat je ook wel wat? Vraag dan vrijblijvend meer informatie aan, via onderstaand contactformulier.

Contactformulier >>

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies