Gratis cursus kickboksgeheimen van oa: Badr Hari en Gokhan Saki
Direct toegang

Winnen met Kickboksen

7 Ultieme Tips om een betere kickbokser te worden

Page content

article content

7 Redenen waarom kickboksen je echt helpt om meer zelfvertrouwen te krijgen

Het kan zijn dat je het niet verwacht, maar kickboksen kan je goed helpen om meer zelfvertrouwen te krijgen. Een gebrek aan zelfvertrouwen en zelfwaardering kan je erg belemmeren in je leven. Wil je hier aan werken, dan is kickboksen een goed idee.

Het probleem van te weinig zelfvertrouwen hebben

Als je last hebt van te weinig zelfvertrouwen, je bent niet de enige. Acht van de tien mensen geeft aan zich regelmatig onzeker te voelen. Heb je weinig zelfvertrouwen, dan kunnen veel activiteiten in het leven eng, vervelend of moeilijk voor je zijn.

Verlegen-kickboksen-zelfvertrouwen

Een gebrek aan zelfvertrouwen merk je meestal aan je eigen gedachten. Je bent vaak angstig, gaat er van tevoren al van uit dat je iets niet kunt en denkt negatief over jezelf. Moet je iets doen wat je moeilijk vindt, dan kun je dagen van tevoren al gaan piekeren.

Weinig zelfvertrouwen hebben is dus iets dat veel stress en angst oplevert. Het houdt je tegen om nieuwe dingen te ondernemen. En dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Je kunt hier zelf iets aan doen! Namelijk door te gaan kickboksen.

Waarom kickboksen je hier bij kan helpen? Heel eenvoudig. Het is van oorsprong een zelfverdedigingssport. Kort gezegd: als je jezelf gaat verdedigen, dan doe je dat omdat je jezelf de moeite waard vindt. Kickboksen heeft een heel positieve invloed op je mentale welzijn.

Hieronder lees je precies hoe kickboksen je kan helpen om meer zelfvertrouwen te krijgen.

1. Je bent het waard om voor jezelf op te komen

Als je gaat kickboksen, leer je eerst de basistechnieken: de trappen en stoten waarmee je aanvalt en verdedigt. Je hoeft trouwens niet per se te sparren, wat betekent dat je dit op elkaar oefent. Je kunt kickboksen gewoon doen als fitness workout. Dit maakt voor het effect niet uit.

Doordat je je bezig houdt met verdedigen en aanvallen, zul je merken dat dit iets met je zelfvertrouwen doet. Je moet stevig staan, je deelt klappen uit, je verdedigt jezelf. En jawel, dat doe je, omdat je voelt dat je dit waard bent.

Het is sowieso goed voor je, om een nieuwe sport te leren. Je kunt zien dat je vooruit gaat, iets onder de knie krijgt. Ook dit helpt om je goed te voelen over jezelf. Een zelfverdedigingssport helpt je om je te doen inzien, dat je net zoveel waard bent als ieder ander.

2. Haalt je uit je piekergedachten

Wanneer je veel piekert, kun je helemaal opgaan in je gedachten over nare gebeurtenissen. Daarom is het goed om eruit te gaan. Gaan sporten is helemaal een goed idee. Kickboksen is de ideale sport om piekergedachten te laten stoppen.

Als je aan het kickboksen bent, heb je echt geen tijd om te piekeren. Je blijft helemaal in het nu, het huidige moment. Je moet alles geven, je bent ingespannen bezig en kunt daarbij ook nog eens alle stress van je aftrappen. Dat lucht op!

Redenen-kickboksen-zelfvertrouwen

Daarnaast moet je tijdens een training ook goed op de ander letten. Je wordt dus uit je eigen wereldje gehaald, want je moet kijken of de ander aanvalt, een schijnbeweging maakt en of je nu beter opzij of naar achter kunt gaan. De focus verschuift van binnen naar buiten.

3. Vergroot je zelfinzicht

De meeste mensen met weinig zelfvertrouwen kijken niet realistisch naar zichzelf. Ze denken te negatief en schatten zichzelf voor de zekerheid maar laag in. Terwijl dit helemaal niet klopt.

Door te kickboksen ga je inzien wat je allemaal kunt. Het helpt je beter zien dat je net zoveel waard bent als een ander, dat je kunt leren (kickboksen!) en dat je veel meer kunt bereiken dan je dacht.

Dat is een boost voor je zelfvertrouwen en helpt je op een realistischer en positievere manier naar jezelf te kijken.

4. Helpt je door te zetten en grenzen te verleggen

Kickboksen is een pittige sport. Je wordt uitgedaagd om alles te geven. Je werkt aan kracht, conditie en lenigheid. Maar als je lekker enthousiast aan het sporten bent, merk je dat deze uitdaging je goed doet.

Elke keer probeer je wat verder te komen, wat langer door te gaan. Door te kickboksen ga je zien dat je heel wat in je mars hebt, dat je veel sterker bent dan je dacht. Door je doorzettingsvermogen te gebruiken, wordt je in je eigen kracht gezet. En je gaat merken dat je die wel degelijk hebt.

Waar je eerst dacht dat je niks waard was, dat je slap en stom was, ga je na verloop van tijd zien dat je best stoer en sterk bent. Dat je uitdagingen kunt overwinnen en jezelf kunt pushen om verder te komen. Je laat je bijna nergens meer door tegenhouden!

5. Zorgt voor meer ontspanning in je lijf

Kickboksen helpt je al om piekergedachten tegen te gaan. Maar natuurlijk kun je daar thuis nog best last van hebben. Toch is er nog een reden dat kickboksen helpt tegen gevoelens van spanning en angst.

Een goede workout verlicht stress, doordat je lichaam tijdens het sporten meer happy hormones aanmaakt, namelijk endorfine, dopamine en serotonine. Deze hormonen geven je een ontspannen en blij gevoel.

Tegelijkertijd wordt er minder cortisol (stresshormoon) aangemaakt. Na je training voel jij je dus veel rustiger en dat gevoel kun je steeds gemakkelijker vasthouden.

6. Door samen sporten makkelijker contact maken

Mensen die niet veel zelfvertrouwen hebben, vinden het vaak ook moeilijk om met anderen om te gaan. Ze denken dat ze toch niet interessant zijn en niets te zeggen hebben. Door samen te sporten, gaat dit contact net wat gemakkelijker.

Bij het kickboksen ben je samen bezig om de technieken te leren. Je kunt bij het sparren met elkaar oefenen, waarbij respect voor elkaar centraal staat. Het is vooral belangrijk dat je merkt dat jullie samen plezier hebben in het sporten.

Ook als je niet spart, ben je deel van een groep, waarbij je samen leert en vooruit gaat. Vind je een groep nog teveel van het goede, dan kun je ook kiezen voor privé training. Dan sport je alleen met de trainer, en kan deze je goed begeleiden bij het werken aan je zelfvertrouwen.

7. Kickboksen zet je in je kracht

Een onderdeel van zelfvertrouwen is het voelen van je eigen waarde en van je eigen kracht. Door te kickboksen kun je ervaren dat je sterk bent, omdat je letterlijk fysiek sterker wordt, maar ook mentaal. Dat is een gevoel waar je op kunt bouwen en steunen.

Zelfverzekerd-door-kickbokstraining

Iemand die niet veel zelfvertrouwen heeft, zal dit nog niet vaak gevoeld hebben. Meestal voel je angst en heb je geen basis om op terug te vallen. Maar door te gaan kickboksen, kun je voelen dat ook jij sterk bent. Dat er een stevige kern in je zit, waar je kracht uit kunt putten.

Goede begeleiding op je weg naar zelfvertrouwen

Om een gevoel van zelfvertrouwen te krijgen, is het belangrijk dat je ergens gaat trainen waar je je veilig voelt en waar je kunt leren omgaan met de gevoelens die je hebt. Een ervaren, goed opgeleide trainer is hierbij erg belangrijk.

Bij Delda Sport werken we alleen met gediplomeerde trainers. Zij kunnen je helpen om je eerste stappen te zetten op weg naar meer zelfvertrouwen. Ze begeleiden je door je steun te geven, te motiveren en positieve feedback te geven. Ze helpen je om te gaan met de uitdagingen op je pad.

Wil jij ook meer zelfvertrouwen? Begin vandaag nog met kickboksen. Je kunt nu een gratis intake aanvragen bij Delda Sport. Gebruik onderstaand formulier en we hopen je snel te zien.

Gratis intake >>

Laat een bericht achter

Comment Section

0 reacties op “7 Redenen waarom kickboksen je echt helpt om meer zelfvertrouwen te krijgen

Plaats een reactie


*