Gratis cursus kickboksgeheimen van oa: Badr Hari en Gokhan Saki
Direct toegang

Winnen met Kickboksen

7 Ultieme Tips om een betere kickbokser te worden

Page content

article content

Zo bescherm je je lichaam tegen de gevaren van langdurig zitten

Langdurig zitten is gevaarlijk voor je gezondheid, maar wist je dat dit ook zo is als je fit bent en veel sport? Uit onderzoek blijkt dat langdurig zitten voor iedereen risico’s meebrengt en nog slechter voor de gezondheid is dan obesitas.

Zitten, zitten en nog langer zitten

Als je de hele dag op kantoor zit, ‘s avonds thuis op de bank neerploft en televisie kijkt, komt dit al gauw neer op meer dan 8 uur zitten per dag. Wetenschappers noemen dit sedentair gedrag. Het is al langer bekend dat dit niet goed voor je lichaam is.

Je lichaam verbruikt maar heel weinig energie als het zo lang zit. De hele dag door hebben je spieren niets te doen. Ons werk vindt steeds meer plaats achter een bureau, waardoor ons lichaam het merendeel van de uren inactief blijft.

Hele-dag-zitten-gevaarlijk

Maar ook ‘s avonds doen we niet veel. Sedentair gedrag betekent dat je de uren die je lichamelijk actief had kunnen zijn, zittend doorbrengt. Slapen telt hierbij niet mee. Een gebrek aan lichamelijke activiteit brengt risico’s mee voor de gezondheid, zelfs als je sportief bent.

Wat zitten met je lichaam doet

De gevaren van te lang zitten zijn wel bekend. Het wordt tegenwoordig zelfs het nieuwe roken genoemd. Waar veel mensen dachten dat de risico’s meevallen, omdat ze veel sporten, blijkt uit onderzoek helaas dat dat geen oplossing is.

Wat zijn nu de gevaren van teveel zitten?

  • Afname van de spiermassa, omdat je je beenspieren bijna niet gebruikt.
  • Verslechterende conditie.
  • Verminderde insulinegevoeligheid: Doordat je weinig beweegt, wordt suiker niet goed opgenomen in je lichaam. Dit is een voorstadium van diabetes type 2.
  • Uiteindelijk meer kans op het krijgen van diabetes.
  • Risico op hart- en vaatziekten.
  • Gewichtsproblemen/obesitas

Regelmatig bewegen helpt de suikerspiegel in balans te houden. Doordat mensen veel zitten, verbruiken de spieren te weinig suiker. De gevoeligheid voor insuline wordt steeds slechter. Uiteindelijk loop je door de lange uren zitten het risico dat je suikerziekte krijgt.

Verder zorgt veel zitten voor klachten aan spieren en gewrichten. Het vergroot ook het risico van hart- en vaatziekten.

Wat uit onderzoek blijkt is dat langdurig zitten gevaarlijker is dan obesitas. Iemand die een gezond gewicht heeft, maar die te weinig beweegt, loopt meer risico’s voor zijn gezondheid, dan iemand met obesitas die regelmatig beweegt.

Gevaren-langdurigzitten

Nederlanders zitten meer dan andere Europeanen (45% van Nederlanders van 15 jaar en ouder zit meer dan 7 uur per dag). 7% Van alle sterfgevallen wordt veroorzaakt door gezondheidsproblemen die te maken hebben met zitten.

7% Lijkt niet veel, maar dat betekent dat 1 Op de 14 mensen die in een kantoor werken, kan komen te overlijden aan langdurig zitten. Het lijkt erop dat we dus maar beter wat kunnen doen aan ons zitgedrag!

Zo houd je je lichaam gezond achter een bureau

De gevaren voor je gezondheid ontstaan doordat je lange tijd achter elkaar niet beweegt. Dit is slecht, ook als je fit bent. Sporten is goed, maar doet niet alle effecten van lang stil zitten verdwijnen. Het beste is om ervoor te zorgen dat je gedurende de hele dag regelmatig beweegt.

De gezondheidsrisico’s van langdurig zitten, verminderen sterk als je tussendoor meer beweegt.

Tips om genoeg te bewegen

  • Zorg dat je elk half uur het zitten onderbreekt: sta op, loop even rond, doe wat fitness en rekoefeningen.
  • Je kunt sommige taken staand uitvoeren, zoals bellen of nadenken over een e-mail.
  • Maak een wandeling tijdens de pauze.
  • Moet je iemand spreken in een andere kamer/op een andere verdieping? Bel of mail niet, loop naar je collega toe.
  • In Scandinavië gebruiken ze zit-sta bureau’s om actief te blijven tijdens het werk.
  • Gebruik een stappenteller die het gemiddeld aantal stappen per uur kan meten.

Een personal trainer zal je niet alleen helpen met sporten, maar kan je tips geven om je te helpen met een gezonde levensstijl. Meer weten? Vraag meer informatie aan via onderstaand formulier.

Contactformulier >>

Laat een bericht achter

Comment Section

0 reacties op “Zo bescherm je je lichaam tegen de gevaren van langdurig zitten

Plaats een reactie


*