arrow_drop_up arrow_drop_down

De cheatday: doen of niet doen?

Als sporter eet je het liefste gezond, maar je kunt een dag in de week een cheatday invoeren, een dag waarop je wel alles mag eten wat je lekker vindt. Is het handig om dat te doen, of is dat slecht voor je gezondheid en je sportprestaties?

De gevolgen van een cheatday

Het principe van de cheatday (een smokkeldag) is dat je de hele week gezond eet (groente, fruit, vlees, volkoren rijst enzovoorts), en dat je een dag in de week helemaal los mag gaan. Dan mag je pizza, patat, hamburgers, chocola, ijs en/of snoep.

Je hoeft je dus een dag in de week niet te houden aan je dieet. Veel mensen vragen zich af of dit echt zo onschadelijk is als gezegd wordt. En maak je het jezelf niet moeilijk om je daarna weer aan je dieet te houden?

Volgens diëtisten kan de cheatday geen kwaad. Het is wel zo, dat als je matig en gezond eet, je spijsvertering vertraagt. Op het moment dat je op je cheatday overgaat tot patat, pizza of drop, dan overspoel je je spijsverteringssysteem met snelle suikers en veel vet.

Het lichaam is echter een flexibel en krachtig systeem. De alvleesklier reageert door meer insuline aan te maken. Hoewel het langer kan duren als je veel gegeten hebt, zul je uiteindelijk je smakelijke fastfood wel verteren. Het kan wel zijn dat je je wat opgeblazen voelt, maar kwaad kan het niet.

Ook wat sporten betreft zal dit dus niet veel invloed hebben. Je zou er wel rekening mee kunnen houden door je cheatday niet op de dag voor je gaat sporten te doen. Dan zou je je misschien wat traag kunnen voelen.

De cheatday als je wilt afvallen

Brengt een cheatday je dieet niet in gevaar? Als je wilt afvallen kijk je meestal naar de hoeveelheid calorieën die je maximaal op een dag wilt binnenkrijgen. Dat kun je ook doen voor een hele week.

Zelfs als je op je smokkeldag alles eet wat je maar wilt, maar je de overige dagen netjes aan je dieet houdt, krijg je over de hele week gezien minder calorieën binnen dan de standaard hoeveelheid calorieën voor een gemiddelde man of vrouw.

Dat betekent dat je ook met een smokkeldag prima kunt afvallen. Natuurlijk kun je ook zorgen dat je niet overdreven veel smokkelt. Eet een halve reep chocola in plaats van een hele en bestel een normale pizza in plaats van een supergrote.

Dan heb je nog steeds een dag waarop je heerlijk kunt eten, maar gaat het afvallen net wat sneller.

Voor- of nadelen van smokkelen

Fysiek kan een cheatday dus geen kwaad, ook niet als je wilt afvallen. Maar psychologisch heeft het meer invloed. Een dieet volgen is een kwestie van discipline. Is het verstandig die discipline te doorbreken met een cheatday?

Een van de dingen die al blijken uit de naam is het feit dat je cheat: je speelt vals, je smokkelt. Dat heeft een negatieve klank. In feite geef je zelf al aan dat er voeding is die “goed” is en die “slecht” is. En we weten dat juist “slechte” voeding ons aantrekt.

Een cheatday werkt alleen als je zelf de controle kunt houden. Het is dus belangrijk dat je alleen die ene dag, die je zelf uitgekozen hebt, als cheatday instelt. Maak er dus niet een heel cheat-weekend van.

Denk je dat je niet die controle hebt, dan kan het handiger zijn om geen cheatday in te stellen. Soms is het gemakkelijker om iets helemaal niet te nemen, dan om “bij uitzondering” iets wel te nemen. Als de rem eraf is, kan het moeilijk zijn die er weer op te zetten.

Toch zeggen veel mensen dat juist het voordeel van de cheatday is, dat ze hun dieet makkelijker kunnen volhouden. Je hoeft je dat lekkers niet altijd te ontzeggen en kunt de rest van de week dan weer gemakkelijker streng zijn.

Het kan de moeite waard zijn de cheatday uit te proberen. Houd je je dieet juist makkelijker vol of niet? Heb je hier nog vragen over, of over afvallen en voeding in het algemeen? Stel je vraag hieronder en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Contactformulier >>

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies