arrow_drop_up arrow_drop_down
16 september 2020 

Trillende spieren na het sporten, hier komt het door

Je hebt dat gevoel vast wel eens gehad: trillende spieren na het sporten. Je bent moe en je spieren beven en trillen dat het een lieve lust is. Misschien vraag je je af of dat iets ernstigs is. Maar het is een normaal verschijnsel, dat aangeeft dat je je spieren zwaar belast hebt.

Waarom krijg je trillende spieren?

Iedereen kan last krijgen van die trillende spieren, ook wel spiertremoren genoemd. Je lichaam geeft ermee aan dat je training behoorlijk zwaar was. Bij beginners kan dit dus vrij snel voorkomen, bij gevorderden zal het minder vaak gebeuren.

Zo kun je spiertrillingen krijgen als je zwaardere gewichten hebt gebruikt of meer herhalingen achter elkaar gedaan hebt. Doordat de belasting groter is, kunnen de spieren dat niet goed aan. De spiervezels worden opgerekt en samengetrokken en dat kan ongecontroleerd gaan.

Een gevolg is dat er microscopisch kleine beschadigingen in de vezels ontstaan. Je spieren zullen minder efficiënt kunnen werken, je bent minder gecoördineerd en je spieren gaan trillen.

Je kunt merken dat dit al tijdens het sporten gebeurt: als je in de plank staat, kun je die niet stabiel houden. Maar ook na de training kun je overal in je lijf die kleine spiertrillingen voelen.

Een andere bijkomende oorzaak van spiertremoren, is verzuring van de spieren. De energievoorraad in je spieren is snel opgegaan. Je spieren hebben koolhydraten nodig om goed te kunnen presteren (glycogeen en elektrolyten). Als er niets meer beschikbaar is, kan dat ook een reden voor het trillen zijn.

Goed om te weten: het trillen van je spieren gaat vanzelf weer over. Uiteindelijk is het belasten van je spieren goed, omdat je daarmee de groei van je spieren stimuleert. Natuurlijk wel op zo’n manier, dat je je spieren niet overbelast en geblesseerd raakt.

De beste manieren om trillende spieren te voorkomen

Deze spiertremoren zijn dus niet echt ernstig. Toch voelt het niet prettig aan en kun je een aantal dingen doen om te voorkomen dat je ze krijgt. En krijg je ze wel, neem dan voldoende rust. Ze zullen vanzelf weg trekken.

1. Doe een warming up en een cooling down

Tijd besteden aan een warming up, is een van de beste manieren om trillende spieren te voorkomen. Welke sport je ook doet, je stimuleert de doorbloeding en dus geef je je spieren hiermee de beste voorbereiding. Ze krijgen daarmee de energie die ze nodig hebben.

Door een cooling down te doen (even stretchen), zet je je spieren even op spanning. Dat voorkomt dat ze onwillekeurig zullen samentrekken. Heb je wel trillende spieren, dan zal dat sneller stoppen. Doe tenminste 10 minuten een warming up en een cooling down.

2. Tussendoortje of sportdrank

Een tussendoortje of drankje dat rijk is aan koolhydraten, kun je voor, tijdens of na het sporten nemen. Je vult daarmee de energie aan, zodat je spieren sneller herstellen.

3. Zout aanvullen

Tijdens de training heb je waarschijnlijk gezweet, dit kan zorgen voor een tekort aan zout en mineralen. Met een zoutig tussendoortje of een sportdrankje vul je dit tekort weer aan.

4. Vocht aanvullen

Ook vocht is heel belangrijk voor je lichaam, zodat het goed kan blijven presteren. Drink dus voor het sporten, maar ook tijdens de training is het verstandig om af en toe te drinken.

Met deze tips kun je goed voor je lichaam (en je spieren) zorgen. Een goede opbouw van je training is belangrijk. Met de hulp van een personal trainer weet je zeker dat je een leuke training zult hebben, die precies op het niveau is dat jij aankunt.

Je kunt thuis of in de sportschool sporten met een personal trainer. Meer weten? Vraag vrijblijvend meer informatie aan:

Contactformulier >>

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies