arrow_drop_up arrow_drop_down
12 februari 2020 

De 5 voordelen van Strongman training

Als je op zoek bent naar een manier van trainen die veel voordelen heeft, dan is de Strongman training misschien wat voor je. Je doet verschillende oefeningen met zware gewichten, die je functionele kracht verbeteren.

Strongman training: kracht voor het dagelijks leven

Er zijn veel sporten waarmee je kracht en conditie traint, zoals kickboksen, crossfit en bijvoorbeeld roeien. Strongman training is een relatief nieuwe sport. Het lijkt een beetje op crossfit, maar er is wel verschil.

Bij Strongman training richt je je vooral op werken met functionele bewegingen. Dus je bent bezig met oefeningen die lijken op bewegingen die je in het dagelijks leven ook doet. Je gebruikt hierbij echter wel zware gewichten.

Je zult deze zo snel mogelijk moeten verplaatsen. En deze gewichten zijn onhandig, ongemakkelijk vast te houden en heel zwaar. Dat zijn bijvoorbeeld Atlas Stones, tractorbanden, zware hamers, een log (boomstam) of een zwaar stalen frame.

Je brengt dit soort voorwerpen van de ene plaats naar de andere of tilt ze op tot boven je hoofd. Al dit soort oefeningen helpen je sterker te worden, op een manier waarop je in het dagelijks leven wat hebt.

Wie kan aan Strongman training doen?

De Strongman training is uitdagend, maar ook afwisselend. Alle bewegingen zijn anders, de volgorde van oefeningen ligt ook niet vast. Dat is bijvoorbeeld een van de verschillen met Crossfit. De Strongman training maakt gewone krachttraining net wat interessanter.

Hoewel je bij deze training vaak enorm grote, beresterke mannen ziet, is deze workout voor praktisch iedereen geschikt. Je kunt bij het begin beginnen en je kracht opbouwen. Vind je gewone krachttraining saai? Dan kan Strongman Training precies dat zijn wat je zoekt.

De 5 voordelen van Strongman training

1. Functionele kracht opbouwen

Elke beweging die je tijdens een oefening doet, is er een die je gedurende de dag ook vaak zult uitvoeren. Denk aan duwen, hurken, voorover buigen, trekken en lopen. Maar dit doe je met een zwaar gewicht, waardoor elke spier die je ervoor nodig hebt, krachtiger wordt.

2. Mentale kracht

Of je nu de Farmer Walk doet, Loaded Carries of een tractorband loopt om te duwen, je zult je eigen grenzen opzoeken. Als je met trainingspartners werkt die je uitdagen, zul je steeds verder kunnen komen. Geef niet op, ga net een stukje verder, en je zult niet alleen fysiek meer kracht krijgen, maar ook mentaal.

3. Een sterke grip

Door het tillen en vasthouden van zware gewichten, door ze te proberen stil te houden, ermee te lopen en te draaien, ontwikkel je enorm sterke handen, onderarmen en schouders.

4. Afvallen

Door de grote inspanning die je lichaam moet leveren, zal het vet gaan verbranden. Dat komt omdat het een full body workout is. Heb je dus last van overgewicht, kun je door aan deze sport te doen, gewicht gaan verliezen.

5. Je traint verschillende aspecten van kracht

Met gewichtheffen maak je je spieren sterk. Maar doe je elke keer dezelfde en statische oefeningen, dan wordt je niet evenwichtig sterk. Met Strongman training train je je spieren op verschillende aspecten van kracht.

  • Statische kracht, die je traint door een zwaar gewicht op een bepaalde hoogte vast te houden.
  • Uithoudingsvermogen dat verbeterd wordt door herhalingen te doen met zware gewichten (bijvoorbeeld gewichtheffen met een zandzak).
  • Maximale kracht: train je kracht door het maximale van je lichaam te vragen.

Strongman training is leuk, uitdagend en afwisselend. Het helpt je om je lichaam gezond en sterk te krijgen. Wil je graag sporten en werken aan je conditie en kracht, dan is kickboksen ook een mogelijkheid. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden om te komen trainen.

Contactformulier >>

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies